- éber, élénk, tárgyat, hangot, arcot fejfordítással is követ
- hason fejét emeli, tartja
- hasról hátra, és vissza forog gurul
- megjelelenik a megelégedett mosoly, amit a kellemes vizuális és auditív ingerek (képei és hangi) váltanak ki.
- mind a négy végtagját használja, szabályosan kúszik mászik
- tárgyak mellett kapaszkodva feláll, oldalaz
- önállóan ül, hangosan nevet gőgicsél
0 - 1 éves gyermek
- nem figyel fel a hangos zajokra
- csak egy irányba fordítja a fejét
- nem nézegeti kezecskéit, nem követi tekintetével a mozgó tárgyakat
- nem képes megtartani fejecskéjét
- 6 hónapos koráig nem nevetgél, nem hangoskodik
- nem gagyog/ nem utánozza a hangokat
- izomzata laza vagy feszes
- 5 hónaposan nem fordul hasról hátra, illetve vissza
- darabos ételt kiköpi vagy öklendezik tőle az új ételeket nehezen fogadja el
- nem vagy szabálytalanul kúszik mászik, (féloldalas, csak kezeit használja)
- 1 évesen már a környezetében található tárgyakra mutat, hangsorral kiséri
- 12-16 hó között megteszi első önálló lépéseit
- 2 évesen páros lábon kezd ugrálni, keresi a mozgásos élményeket
- mellélépéssel lépcsőzik
- élményeit megosztja, környezetéről kérdéseket tesz fel
- érdeklődéssel fordul kortársai felé
1 - 3 éves gyermek
- nem beszél, vagy beszéde nem érthető
- nem használ több szavas mondatokat
- nem vesz fel, illetve nem tart szemkontaktust
- 2 évesen nem tud páros lábon ugrálni
- érdeklődése beszűkült
- nem szeret hintázni
- fél a magasban
- képes 10-15 perces történeteket végighallgatni
- egyes szám első személyben beszél önmagáról
- szerepjátékot képes játszani, képes segítséget kérni
- kialakult benne a nappali és az éjszakai szobatisztaság
- képes egy lábon állni, lépcsőn váltott lábon jár
- biciklit, rollert hajt, biciklizik
3 - 6 éves gyermek
- nem köti le a mese (hallott szöveg)
- nevével utal saját magára
- játéktevékenysége beszűkült, tárgyfixációk jellemzik
- nem szereti a változásokat (új vagy évszaknak megfelelő ruhaváltás, új ízek, új helyszínek, új váratlan útvonalak)
- mozgása bizonytalan ügyetlen
- kialakul a testséma
- emlékezete 4-5 elem megjegyzésére képes
- kb. 3000 szavas az aktív szókincse
- feladattudata kialakult, kortárs csoportban barátai vannak, irányítani tudja cselekedeteit
- 1 lábon tud ugrálni
- változatos mozgásformákra képes
- kereszt-illetve végtagfüggetlenítő mozgása automatizálódtak
6 évnél idősebb gyermek
- testrészeit nem ismeri
- feladatokba, közös játékban nem vesz részt
- nincsenek kortárs kapcsolatai
- hangulatváltozások, dührohamok jellemzik, mozgása koordinálatlan, rendezetlen
- gyakori éjszakai bepisilés
0 - 1 éves gyermek
- éber, élénk, tárgyat, hangot, arcot fejfordítással is követ
- hason fejét emeli, tartja
- hasról hátra, és vissza forog gurul
- megjelenik a „megelégedett” mosoly, amit a kellemes vizuális és auditív ingerek ( hátrányok, hangok változnak)
- mind a négy végtagját használja, szabályosan kúszik mászik
- tárgyak mellett kapaszkodva feláll, oldalaz
- önállóan ül, hangosan nevet gőgicsél
- nem figyel fel a hangos zajokra
- csak egy irányba fordítja a fejét
- nem nézegeti kezecskéit, nem követi tekintetével a mozgó tárgyakat
- nem képes megtartani fejecskéjét
- 6 hónapos koráig nem nevetgél, nem hangoskodik
- nem gagyog/ nem utánozza a hangokat
- izomzata laza vagy feszes
- 5 hónaposan nem fordul hasról hátra, illetve vissza
- darabos ételt kiköpi vagy öklendezik tőle az új ételeket nehezen fogadja el
- nem vagy szabálytalanul kúszik mászik, (féloldalas, csak kezeit használja)
1 - 3 éves gyermek
- 1 évesen már a környezetében található tárgyakra mutat, hangsorral kiséri
- 12-16 hó között megteszi első önálló lépéseit
- 2 évesen páros lábon kezd ugrálni, keresi a mozgásos élményeket
- mellélépéssel lépcsőzik
- élményeit megosztja, környezetéről kérdéseket tesz fel
- érdeklődéssel fordul kortársai felé
- nem beszél, vagy beszéde nem érthető
- nem használ több szavas mondatokat
- nem vesz fel, illetve nem tart szemkontaktust
- 2 évesen nem tud páros lábon ugrálni
- érdeklődése beszűkült
- nem szeret hintázni
- fél a magasban
3 - 6 éves gyermek
- képes 10-15 perces történeteket végighallgatni
- egyes szám első személyben beszél önmagáról
- szerepjátékot képes játszani, képes segítséget kérni
- kialakult benne a nappali és az éjszakai szobatisztaság
- képes egy lábon állni, lépcsőn váltott lábon jár
- biciklit, rollert hajt, biciklizik
- nem köti le a mese (hallott szöveg)
- nevével utal saját magára
- játéktevékenysége beszűkült, tárgyfixációk jellemzik
- nem szereti a változásokat (új vagy évszaknak megfelelő ruhaváltás, új ízek, új helyszínek, új váratlan útvonalak)
- mozgása bizonytalan ügyetlen
6 évnél idősebb gyermek
- kialakul a testséma
- emlékezete 4-5 elem megjegyzésére képes
- kb. 3000 szavas az aktív szókincse
- feladattudata kialakult, kortárs csoportban barátai vannak, irányítani tudja cselekedeteit
- 1 lábon tud ugrálni
- változatos mozgásformákra képes
- kereszt-illetve végtagfüggetlenítő mozgása automatizálódtak
- testrészeit nem ismeri
- feladatokba, közös játékban nem vesz részt
- nincsenek kortárs kapcsolatai
- hangulatváltozások, dührohamok jellemzik, mozgása koordinálatlan, rendezetlen
- gyakori éjszakai bepisilés